Umístění baterie ovlivňuje výkon a ovládání vaší koptéry. Samotná baterie je ve skutečnosti tak těžká, že může měnit těžiště. V tomto článku budeme diskutovat o výhodách a nevýhodách při montáži baterie na horní nebo spodní část rámu.

Baterie upevněná nahoře

Klady

Při namontování baterie nahoru koptéry se těžiště (CoG) blíží středu tahu –  průsečíku všech podpěr, kde je generován tah.

Když se celkový CoG vaší koptéry blíží středu tahu, síla, která otáčí quad, se stává účinnější díky kratší páce a menší setrvačnosti. To přináší ostřejší odezvu, lepší kontrolu a stabilitu.

Další výhodou je, že baterie může být použita k vyvážení hmotnosti HD kamery (např. GoPro) na přední straně.

Baterie nahoře také usnadňuje přistání, široká plochá základna snižuje riziko převrácení při přistání. Zdá se, že každý podsaditý quad skončí vzhůru nohama, přestože bychom měli očekávat, že se dotýká dolní části baterie a CG.

Pokud jde o manipulaci, myslím, že rozdíly jsou dosti jemné vzhledem k tomu, jak silné jsou motory a jak dobrý software pro řízení letu je dnes.

Zápory

Větší použitá baterie vyžaduje větší prostor na rámu, zejména pokud plánujete použít i HD kameru. Dlouhé tělo znamená větší plochu a vyšší rychlost tažení.

U horního uchycení baterie je větší pravděpodobně porušení vrtulemi při nehodě, pokud není popruh řádně utažen.

Baterie upevněná dole

Klady

Při montáži baterie na spodní straně je zapotřebí menšího prostoru, který umožňuje lehčí a kompaktnější konstrukci rámu. Menší a větší hmotnost koptéry znamená menší odpor pro vysokorychlostní létání. Možná je to jeden z důvodů, proč je preferováno pro závodění.

Baterie je také lépe chráněna před nárazem.

U baterie uchycené na spodní části nezáleží tolik na velikosti a tvaru baterie protože baterii můžete posunout směrem dopředu a dozadu pro úpravu CoG.

Zápory

Střed tahu je obvykle pod úrovní CoG, když je baterie umístěna na spodní části, koptéra bude mít větší rotační setrvačnost. Účinky by mohly být méně stabilní a agilní řemeslo, v některých extrémních případech byste dokonce mohli zaznamenat efekt kyvadla. Ale protože dnes máme tak silné stroje, tyto nevýhody nemusí být snadno viditelné.

S „Turtle Mode“ je méně pravděpodobné, že bude fungovat s baterií uchycenou pod rámem.

Je také snadnější poškrábat, propíchnout a poškodit baterii při přistání na drsném povrchu.

Závěr

Toto jsou převážně mé osobní zkušenosti.  Co jsem měl možnost vypozorovat, piloti, kteří létaji freestyle upřednostňují baterii uchycenou nahoře, zatímco závodníci preferují spodní montáž. Samozřejmě je umístění závislé na konstrukci rámu a jeho omezení.

Autor: Oscar Liang